مقالات و اخبار

صاحبان طرح‌های فناورانه حوزه زمین‌شناسی و معدن فراخوانده شدند

کد مطلب : 851  |   تاریخ انتشار: سه شنبه, شهريور 04, 1399

مشاور معاون علمی فناوری رییس جمهوری در آغاز این نشست خبری عنوان کرد: این فراخوان تلاش می‌کند تا با حمایت طرح‌های نوآورانه در زمینه فناوری‌های زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی، توسعه این حوزه را تحقق ببخشد.

وی همچنین از ارائه طرح‌های خلاقانه در حوزه ارتقای سلامت با توسعه فناوری‌های زمین‌شناسی پزشکی گفت: زمین‌شناسی پزشکی یکی از حوزه‌هایی است که کم‌تر مورد توجه قرار گرفته است و با مطالعه پیرامون کاربردهای کانی‌ها و عناصر خاکی میتواند، زمینه توسعه سلامت را فراهم می‌کند.

مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی، حمایت از طرح های نو با رویکرد توسعه فناوری جداسازی عناصر نادر خاکی، ارتقای فناوری و نوآوری سنگ‌های تزئینی، گوهر شناسی و کانی‌ها را دیگر محورهای فراخوان جذب و حمایت از طرح های نوآورانه و فناورانه حوزه زمین‌شناسی معدن و صنایع معدنی عنوان کرد و گفت: با آغاز این فراخوان از امروز، ضمن حمایت از ایده‌های نوآورانه در حوزه زمین‌شناسی و معدن، زمینه پیشرفت کشور در این حوزه و خلق ارزش افزوده فراهم خواهد شد.

مهدی‌زاده، با بیان این‌که بهره‌مندی از نوآوری و فناوری‌های پیشرفته معیاری برای پیشرفت کشورها است افزود:  یکی از اهدافی که در این طرح مورد توجه قرار گرفته گذار از خام فروشی و تکیه بر توسعه فناوریهای نوین در حوزه های زمین شناسی و معدن است. اقتصاد نهفته در فناوری‌های معدن و صنایع معدنی، به عنوان ظرفیتی نهفته و کم‌تر مورد توجه قرار گرفته، می‌تواند راه‌گشای کشور در گذار از رویکرد خام فروشی و تکیه صرف به منابع نفتی باشد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، مهم‌ترین عامل پیشرفت کشورها را در مدیریت و بهره مندی منابع به ویژه معادن با استفاده از فناوری‌های روز دانست و افزود:  سال ۹۴ بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برای احیای چاه های نفتی هزینه شد. تکیه صرف به منابع نفتی در شرایط دشوار و تحریم های ظالمانه، بار جدیدی بر دوش کشور ایجاد کرده است؛ اما می‌توانیم با توجه به معدن و توسعه صنایع معدنی، جایگزین بسیار خوبی برای منابع هیدروکربوری ایجاد کنیم و  ضمن خلق ارزش افزوده، اشتغال دانش‌بنیان را نیز توسعه دهیم.

مهدی‌زاده با اشاره به تمرکز بر منابع کمتر شناخته شده معدنی کشور گفت: قابلیت اکتشاف در عمق در ایران وجود دارد که به لحاظ زمین شناختی موقعیتی منحصر به فرد را برایمان به ارمغان آورده است، وی افزود: لازم است گذار از منابع زمین شناختی بزرگ و شناخته شده بر روی منابع معدنی تازه و کمتر شناخته شده مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم از این ظرفیت نهفته بهره ببریم.

 مهدی‌زاده با تاکید بر استفاده از فناوری های پیشرفته افزود: ایران به طور میانگین از هر تن سنگ خام، ۱۲ متر سنگ فراوری شده تولید می کند این در حالی است که این میزان در برخی کشورها بیشتر است. به طور مثال در کشور چین این میزان  ۱۸ متر مربع است که این نکته گویای بهره وری از فناوری های حوزه زمین شناسی و صنایع معدنی است.

مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن صنایع معدنی، با اشاره به ظرفیت‌های پرشمار و  نهفته کشورمان، جزیره هرمز را یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد و نگین انگشتری زمین شناسی ایران عنوان کرد و گفت:  هرمز به عنوان یکی از نمونه های بارز  زمین شناسی انواع منحصر به فردی از کانی ها، سنگ ها، منابع معدنی و پدیده‌های خاص زمین‌شناختی را در دل خود جای داده اما با دست اندازی‌های بی رویه به خاک و منابع ارزنده این جزیره، خسارت‌هایی جبران ناپذیر به بار آمد که با نگاهی دوباره و به کمک ظرفیت زیست‌بوم دانش‌بنیان، باید این ظرفیت صیانت شود.

مهدی‌زاده با بیان اینکه تلاش می کنیم  با اجرایی‌سازی طرح توسعه نوآوری‌های معدن و صنایع معدنی،  ورود فناوری ها به این حوزه هموار شود افزود:  توجه به ظرفیت زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی نیازمند عزمی همه‌گیر است و توجه نه صرفاً از سوی دولت بلکه باید از سوی تمامی بخش های جامع صورت بگیرد. حمایت‌های زیرساختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بر بستر این طرح،  به یاری استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و شتاب دهنده‌ها این حوزه، حمایت از سرمایه عظیم معدنی و ژئوپارک‌ها را محقق می‌کند.

مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن صنایع معدنی با اشاره به حمایت از طرح‌های اولویت‌دار در این حوزه گفت: در قالب این فراخوان ضمن بررسی‌های کارشناسی توسط کارگروه های تخصصی مرتبط طرح های برتر و اولویت‌دار معرفی خواهد شد تا از حمایت های مادی و معنوی لازم برخوردار شوند.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری رسالت تسهیل گری و توسعه زیست‌بوم فناوری‌ها و نوآوری‌های معدن و صنایع معدنی را بعهده دارد و با حل مسائل کسب و کارهای دانش بنیان و نوپا، تسهیل و بهبود فضای کسب و کار،  ایجاد بازار برای خدمات و محصولات دانش بنیان و اقداماتی از این دست، کار توسعه در این حوزه را هموار می‌کند.

مدیر طرح توسعه معدن از توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری‌های معدن و صنایع معدنی در آذربایجان شرقی  با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی و منطقه ویژه فناوری ربع رشیدی تبریز خبر داد و گفت: رایزنی ها و جلساتی انجام شده و بزودی منطقه ویژه فناوری حوزه معدن درون این منطقه افتتاح شده و به بهره برداری خواهد رسید.

مشاور معاون علمی فناوری رییس جمهوری، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره میزان بودجه و حمایتهای مادی از طرح های فناورانه این حوزه گفت: محدودیت بودجه ای وجود ندارد و با عنایت ویژه معاون علمی فناوری رییس جمهور نسبت به حمایت از استارتاپ ها و شرکت های فناور و دانش بنیان، از طرح های نوآورانه و فناورانه کاربردی با توجه به محورهای یاد شده، حمایت ها انجام خواهد شد.

 

گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نام
نام خانوادگی
ایـمیل

ذخیره اطلاعات


 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟